Brama garażowa segmentowa jest aktualnie najpopularniejszym rodzajem bramy garażowej. Niekiedy jednak niemożliwy jest montaż jej klasycznego wariantu, w którym prowadnice bramy umieszczone są pod sufitem garażu. Alternatywą dla takiego rozwiązania jest brama segmentowa boczna.
Brama garażowa segmentowa – czym w ogóle są tego typu wrota?
Klasyczna brama garażowa segmentowa otwierana jest wzdłuż prowadnic poprowadzonych pod sufitem garażowym. Składa się ona ze specjalnych segmentów, najczęściej o grubości ok. 4 cm i wypełnionych litym drewnem lub pianką (np. poliuretanową). Brama segmentowa może być otwierana i zamykana zarówno w oparciu o mechanizm automatyczny, jak i ręcznie przez użytkownika.
Rozwiązanie to charakteryzuje się wysoką termostatycznością, elegancją i – stosunkowo niską ceną. Dlatego też brama garażowa tego typu jest najczęściej wybieranym rodzajem bram i ma całą rzeszę swoich zwolenników. Niekiedy jednak montaż prowadnic pod sufitem garażu może z różnych powodów nie być możliwy, np. ze względu na zainstalowane tam rury ciepłownicze, czy też układ klimatyzacji.
Brama segmentowa boczna – alternatywa dla konwencjonalnego rozwiązania
Brama segmentowa boczna zaliczana jest jako brama do zadań specjalnych. Decydują się na nią przede wszystkim Ci użytkownicy, którzy albo nie chcą zamontować prowadnic podsufitowych, albo nie mogą tego uczynić z przyczyn technicznych – np. z powodu braku nadproża, nierównego sufitu, bardzo regularnego oświetlenia garażu, itp.
Brama z bocznym napędem jest podobnej konstrukcji do klasycznej bramy segmentowej. Różnica polega oczywiście na tym, że jest to brama otwierana nie wzdłuż sufitu, a wzdłuż jednej ze ścian bocznych. Brama tego typu nadal zachowuje swoje właściwości termostatyczne, może być też otwierana zarówno automatycznie, jak i ręcznie.
Brama boczna – co jeszcze warto o niej wiedzieć?
Brama segmentowa boczna będzie też nieco wygodniejsza w zwykłym użytkowaniu. Przede wszystkim nie trzeba teraz otwierać całej bramy, aby wejść do garażu: wrota wystarczy tylko lekko uchylić. Ułatwia i przyspiesza to wprowadzenie np. roweru czy motocykla. Taką bramę łatwiej też obsługiwać ręcznie, np. w przypadku przerwy w dostawie prądu.
Niemniej jednak tego typu brama garażowa jest nieco droższa od klasycznej bramy segmentowej. Wadą niniejszego rozwiązania jest też wyłączenie z użytkowania jednej ze ścian, przy której tradycyjnie mogłyby stać narzędzia, czy też stół warsztatowy. Jednakże bezpośredni, łatwy dostęp do napędu i prowadnic sprawia, że brama boczna jest łatwiejsza w czyszczeniu i w konserwacji.
Czy brama garażowa boczna ma sens?
Oczywiście brama segmentowa boczna nie zawsze powinna być instalowana. To przede wszystkim drzwi przeznaczone dla garażu, w którym z różnych powodów niemożliwe jest zamontowanie zwyczajnej bramy (z prowadnicami podsufitowymi). Wszystko zależy jednak od Ciebie i jeżeli uznasz, że rozwiązanie z napędem bocznym lepiej sprawdzi się w Twoim przypadku, zdecydowanie warto się na taką bramę zdecydować – nawet kosztem dostępu do jednej ze ścian.