Nawet 50% polskich firm zmaga się z nierzetelnymi kontrahentami. Tracą na tym podwójnie: nie otrzymują zapłaty należności, przez co nie mogą uregulować swoich zobowiązań podatkowych. Jeżeli więc przymierzasz się do rozpoczęcia współpracy z nowym partnerem biznesowym, sprawdź jego wiarygodność. Dowiedz się, w jaki sposób możesz tego dokonać.
Z zatorami płatniczymi zmaga się nawet 25% spośród firm, które borykają się z nieterminowym wpływem należności wynikających z wystawionych faktur. Często prowadzi to zachwiania płynności finansowej, czego skutkiem może być utrata dobrego wizerunku, a nawet niewypłacalność. Ryzyko takiego obrotu spraw można zminimalizować poprzez każdorazowe sprawdzanie kontrahenta. Wybór środków weryfikacyjnych powinien uwzględniać m.in. wartość danej współpracy.
Sprawdzanie kontrahenta – podstawowe działania
Ostrożności nigdy za wiele, dlatego każdy przedsiębiorca powinien podjąć przynajmniej podstawowe działania prowadzące do sprawdzenia kontrahenta. Warto skorzystać z takiej możliwości, szczególnie gdy współpraca ma charakter jednorazowy, a umowa nie opiewa na wysokie kwoty.
W ramach podstawowych działań można sprawdzić:
- informacje zawarte w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG),
- faktyczne działanie firmy, np. telefonicznie,
- informacje w pełnym odpisie z KRS (dotyczy spółek prawa handlowego),
- opinie innych kontrahentów.
Czynności uzupełniające
Jeżeli podstawowe informacje o potencjalnym partnerze biznesowym nie są wystarczające, można przeprowadzić weryfikację uzupełniającą. To dobre rozwiązanie w przypadku umów długoterminowych i kontraktów opiewających na wysokie kwoty.
W ramach działań uzupełniających można:
- sprawdzić informacje w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych;
- zbadać historię i sprawozdania finansowe w KRS;
- sprawdzić, czy firma nie figuruje w jednym z biur informacji gospodarczej (tzw. BIG-ów), np. Krajowym Rejestrze Długów;
- złożyć wniosek do urzędu skarbowego i ZUS o wydanie informacji o niezaleganiu z należnościami publicznoprawnymi
Tego rodzaju działania dają szerszy obraz wiarygodności kontrahenta, wiążą się jednak z koniecznością wniesienia stosownych opłat. Niemniej w przypadku kontraktów o wysokiej wartości warto ponieść dodatkowe koszty – pozwoli to uniknąć ogromnych strat finansowych w razie niewypłacalności kontrahenta.
Faktoring – sposób na nierzetelnych przedsiębiorców?
Niezależnie od tego, jaką ścieżkę weryfikacji kontrahenta wybierzesz, możesz skorzystać z dodatkowych rozwiązań zabezpieczających twoje interesy. Ciekawym rozwiązaniem jest m.in. faktoring – usługa pozwalająca na finansowanie faktur z odroczonym terminem płatności. Dzięki temu przedsiębiorca otrzymuje gotówkę, zanim kontrahent opłaci należność, zaś faktor pomaga mu w weryfikacji i analizie jego kondycji finansowej. W przypadku tzw. faktoringu bez regresu ryzyko niewypłacalności odbiorcy przechodzi na firmę faktoringową – przedsiębiorca nie ponosi więc za niego żadnej odpowiedzialności.
Chcesz ustrzec się przed nierzetelnymi klientami? Zweryfikuj ich wiarygodność i skorzystaj z rozwiązań finansowych pozwalających ograniczyć ryzyko niewypłacalności partnerów biznesowych.