Sprężarki przewoźne to rozwiązania, które mają zastosowanie m.in. na budowach, na których ich zadaniem jest zasilanie sprężonym powietrzem maszyn wykorzystywanych przy realizacji kolejnych etapów inwestycji. Są one także używane w przemyśle czy w firmach, które zajmują się outsourcingiem sprężonego powietrza. Inwestorzy mogą zdecydować się na wykorzystanie sprężarki przewoźnej z silnikiem elektrycznym lub wysokoprężnym. Które z tych rozwiązań jest lepsze? Czy warto postawić na sprężarkę elektryczną?
Sprężarka przewoźna – jakie ma zastosowanie?
W wielu przypadkach wykonanie pewnych prac okazuje się trudne bez sprężarki przewoźnej. Załóżmy, że pękła rura, która biegnie pod drogą asfaltową. Do rozkucia powierzchni potrzebny będzie młot pneumatyczny, który zasilany jest właśnie sprężonym powietrzem. I tutaj okazuje się niezbędna sprężarka przewoźna. Rozwiązanie to może sprawdzić się w firmach, które zajmują się outsourcingiem utrzymania ruchu. Tylko w niewielkim procencie sprężarka przewoźna używana jest jako alternatywne źródło zasilania maszyn produkcyjnych.
Co istotne, fakt, że takie sprężarki są mobilne, nie oznacza, że mają one słabe parametry. Dostępne są rozwiązania, które charakteryzują się bardzo dobrą wydajnością. Jednak niemal zawsze lepsze parametry będą się wiązać z większymi wymiarami sprężarki przenośnej.
Rodzaje sprężarek przewoźnych
Na rynku dostępne są sprężarki przewoźne z silnikiem wysokoprężnym, z silnikiem elektrycznym, a także rozwiązania z napędem spalinowym wyposażone w dodatkowy silnik elektryczny. W związku z wprowadzeniem etapu V norm emisji dla maszyn jezdnych nieporuszających się po drogach nie mają obecnie zastosowania technologie hybrydowe i zasilane akumulatorami. Między sprężarkami przewoźnymi elektrycznymi i spalinowymi występują duże różnice.
Sprężarki przewoźne elektryczne i spalinowe – różnice
Wybór źródła zasilania sprężarki przewoźnej nabiera coraz większego znaczenia, mając na uwadze zmiany, jakie zachodzą obecnie w branży motoryzacyjnej. Silniki elektryczne zdają się obecnie stanowić jedyną alternatywę dla wysokoprężnych. Można wymienić co najmniej kilka argumentów, które przemawiają za wyborem pierwszego z tych rozwiązań:
- O 50 proc. niższe koszty operacyjne, o ile tylko dostępna jest odpowiednia ilość energii z sieci energetycznej.
- Mniejsza ilość obowiązków – brak konieczności uzupełniania paliwa czy wymiany filtrów oczyszczających.
- Dłuższe okresy między przeglądami – niektóre sprężarki przewoźne elektryczne mogą pracować nawet przez 2 tys. godzin.
- Bezpieczeństwo operatorów – nie ma tutaj ryzyka kontaktu z gorącymi elementami, takimi jak rura wydechowa, co mogłoby doprowadzić do obrażeń.
- Brak konieczności transportu paliwa do miejsca użytkowania sprężarki.
- Silniki elektryczne są cichsze i nie emitują spalin.
Tak naprawdę sprężarka przewoźna elektryczna ma tylko jedną wadę, wymaga bezwzględnej dostępności do energii elektrycznej. Jednak istnieje rozwiązanie, które eliminuje ten problem. Firma Atlas Copco wprowadziła do swojej oferty sprężarki elektryczne typu plug-and-play o nazwie E-Air. Jak działa ten sprzęt?
Sprężarka przewoźna gotowa do natychmiastowej pracy
Konieczność dostępu do energii elektrycznej wyeliminowana została w przypadku rozwiązania, które odmieniło branżę. Chodzi o E-Air VSD firmy Atlas Copco, czyli sprężarkę, która stanowi przełom m.in. pod względem wydajności czy wszechstronności. Co wyróżnia ten sprzęt? Jest on gotowy do pracy od razu po jego podłączeniu. Można go zabrać w miejsce, gdzie ma być wykorzystywany, następnie podłączyć, ustawić odpowiednie ciśnienie i to wszystko – można działać. Są to rozwiązania, które znajdują zastosowanie na placach budowy, można z nich korzystać w trudnych warunkach. Takie sprężarki przynoszą przedsiębiorcy wiele korzyści:
- Możliwość serwisowania co 2 tys. godzin pracy lub co 2 lata.
- Koszty operacyjne niższe nawet o 50 proc. w stosunku do sprężarek spalinowych.
- Łatwiejszy transport – sprzęty te są lżejsze od konwencjonalnych sprężarek nawet o 50 proc.
- Niekłopotliwe manewrowanie za sprawą nawet o 50 proc. mniejszych rozmiarów.
- Napęd o zmiennej prędkości obrotowej.
- Możliwość korzystania z tego rozwiązania w strefach niskiej emisji hałasu i spalin – urządzenie generuje hałas 61 dB.
- Technologia PACE – możliwy jest wybór odpowiedniego ciśnienia, biorąc pod uwagę to, do czego obecnie potrzebujemy sprężarki.
Przewoźna sprężarka elektryczna jest przygotowana do pracy w różnych, także trudnych warunkach. Rozwiązanie to można ocenić jako wpisujące się w obecne potrzeby rynku. Wyeliminowano w nim wady innego typu sprężarek przewoźnych, dlatego powinna je wziąć pod uwagę każda firma, która potrzebuje takiego urządzenia w swojej działalności.
Zobacz więcej informacji o elektrycznych sprężarkach przewoźnych tutaj: https://www.atlascopco.com/pl-pl/construction-equipment/products/mobile-air-compressors/electric-compressor/electric-air-compressor-variable-speed-drive-e-air-h250-vsd
Artykuł sponsorowany