Z zewnątrz ceglany o nieco industrialnym charakterze, wewnątrz nowoczesny i komfortowy, a do tego przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami i środowiska – taki jest po przebudowie dworzec w Siedlcach. Dziś (6.10) skorzystali z niego pierwsi pasażerowie.
Przebudowa dworca w Siedlcach trwała około dwóch lat. Była ona realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki inwestycji budynek przeszedł olbrzymią metamorfozę. Zmienił się wygląd elewacji dworca, która nabrała nowoczesnego i industrialnego charakteru. Została ona pokryta ceglaną okładziną nawiązującą do pierwszego siedleckiego dworca z 1866 roku. Natomiast w jej górnej części i przestrzeni pomiędzy oknami zamontowano patynową blachę tytanowo-cynkową. Całość uzyskanego w ten sposób efektu uzupełniają symetrycznie rozstawione otwory okienne i drzwiowe. Wstawiono w nie antracytową ślusarkę okienną i drzwiową. Na szczycie elewacji nad wejściem do budynku od strony peronów i miasta umieszczono zegary, a także przestrzenne, podświetlane napisy z logotypem PKP S.A. Bryłę dworca nocą podkreśla nowa iluminacja.
– Dzięki bardzo dobrej współpracy rządu z samorządami, Polska rozwija się równomiernie. W całym kraju modernizowana i rozbudowywana jest infrastruktura kolejowa. To nie tylko poprawa komfortu podróży, likwidacja wykluczenia komunikacyjnego, ale także dodatkowy impuls dla gospodarki i zwiększanie bezpieczeństwa – mówi Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.
– Dworce kolejowe zmieniają się na naszych oczach, stając się komfortowymi i nowoczesnymi przestrzeniami obsługi podróżnych. Siedlce są kolejnym miastem, w którym pasażerowie zyskują obiekt spełniający współczesne standardy, a także przyjazny dla rodzin z dziećmi i osób z niepełnosprawnościami. Jestem przekonany, że dworzec w nowej odsłonie stanie się kolejną wizytówką Siedlec – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Dworzec w Siedlcach to jedna z największych i najtrudniejszych zarazem inwestycji wykonanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Mieszkańcy Siedlec zyskali dzięki tej modernizacji dworzec, który z pewnością będzie jedną z wizytówek miasta. Mam nadzieję, że przebudowany i dostosowany do potrzeb wszystkich podróżnych budynek ułatwi pasażerom podróże po Mazowszu. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznacza prawie 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Przez ostatnie dwa lata dworzec w Siedlcach przeszedł olbrzymią przemianę, dzięki której stał się komfortową przestrzenią obsługi pasażerów. Cieszy również to, że dzięki wprowadzonym rozwiązaniom dworzec jest przyjazny osobom z niepełnosprawnościami oraz podróżnym z dużym bagażem, osobom starszym oraz rodzicom z dziećmi. Poza tym zyskał atrakcyjny, nowoczesny, nieco industrialny wygląd, a także jasne i przestronne wnętrze – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
– Siedlce od początku wstąpienia Polski do Unii Europejskiej są ważnym punktem na transportowej mapie Europy. Linia E-20 jest częścią ważnego korytarza transportowego Morze Północne-Bałtyk. Dlatego już 20 lat temu Unia Europejska wsparła modernizację linii Warszawa-Siedlce, a następnie zakupiła nowoczesny, produkowany w Siedlcach, tabor skierowany do obsługi tego szlaku. Pociągi wtedy znacznie przyspieszyły, a podróż stała się wygodną. Następnie w latach 2007-2013 dzięki wsparciu Unii gruntownie zmodernizowano siedlecki węzeł kolejowy, a w latach 2014-2020 unowocześniono linię Siedlce-Terespol, odnowiono również trasę do Białegostoku. Fundusze Europejskie pozwoliły również na przywrócenie połączeń kolejowych z Lublinem, a także na budowę siedleckiego tunelu. Zwieńczeniem inwestycji UE w siedlecką kolej jest otwierany dziś nowoczesny dworzec. Nie tylko zwiększy on wygodę podróżowania, ale także zachęci kolejnych mieszkańców Siedlec i okolic do wybrania ekologicznego środka transportu, jakim jest pociąg. Dziękuję wszystkim partnerom, którzy przyczynili się do sprawnej realizacji tego europejskiego projektu – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej.
Wnętrze dworca nabrało nowoczesnego charakteru. Zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze jest ono utrzymane w odcieniach bieli i szarości, dzięki czemu stało się jasne i przestronne. W nowej aranżacji uwagę zwracają okrągłe lampy oraz balustrady z matowego szkła na antresoli. Przestrzeń obsługi pasażerów składa się z poczekalni i holu o wysokości dwóch kondygnacji. Wokół nich na dwóch piętrach skupiono pomieszczenia kas biletowych, toalety oraz przyszłe lokale handlowo-usługowe. Hol i poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
Dzięki inwestycji dworzec zyskał wiele usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Oprócz windy są to m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, dotykowe plany dworca, okienka kasowe dostosowane do obsługi osób poruszających się na wózkach. We wnętrzach zastosowano również kontrastową kolorystykę, co ułatwi przemieszczanie się po obiekcie osobom niedowidzącym.
Przebudowa dworca sprawiła, że stał się on również przyjazny środowisku i bezpieczny. W budynku zamontowano energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także system BMS (Building Management System), którego jednym z zadań jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Ponadto budynek w całości ocieplono, a zamontowana w nim nowa stolarka okienna i drzwiowa spełnia obowiązujące normy. Natomiast na jego dachu umieszczono panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii. Z kolei dzięki zainstalowaniu nowoczesnych systemów bezpieczeństwa (monitoring, system kontroli dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu), w tym przeciwpożarowych, poprawie ulegnie bezpieczeństwo podróżnych i samego budynku.
Na nowo zagospodarowany zostanie teren w sąsiedztwie dworca. Pojawią się tam wiata rowerowa z 10 stojakami na jednoślady oraz kilka miejsc parkingowych, w tym jedno przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami.
Do tej pory w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie mazowieckim PKP S.A. otworzyły po przebudowie i budowie 15 dworców kolejowych. Inwestycja w Siedlcach kosztowała przeszło 24 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót budowlanych Texom Sp. z o.o., a dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt Sp. z o.o.