Kolory są obecne wszędzie i od zawsze silnie działają na każdego z nas. Są doskonałym sposobem na indywidualizację i osiągnięcie niepowtarzalności. Eksperci podpowiadają jak wykorzystywać je do kreowania niezwykłych przestrzeni.
Kolory coraz wyraźniej zajmują wyobraźnię projektantów i architektów wnętrz. Co kryje się za głęboką tęsknotą za barwami i jak przemawiają one do nas na poziomie podświadomości? Na te pytania odpowiadali eksperci zaproszeni do rozmowy w ramach cyklu AXOR Futures. Zaproszeni goście badali rosnące znaczenie barw w projektowaniu wnętrz i społeczny wpływ tego zjawiska. W rozmowie o sile kolorów („The Power of Colors”) udział wzięli:
- architekt i projektant Tristan Auer,
- ekspertka ds. kolorów Judith van Vliet,
- dyrektor ds. zarządzania produktami AXOR Benjamin Holzer.
Dyskusje poprowadziła Anke Sohn, dyrektor globalnego marketingu marki AXOR.
Kolory do nas mówią
Tristan Auer uznawany jest za jedną z najwybitniejszych osobowości współczesnego francuskiego designu. Jego styl cechuje bogata, głęboko emocjonalna wizja estetyczna i pragnienie wyrażenia wyjątkowych osobowości klientów.
Zdaniem Auera zastosowane we wnętrzach kolory muszą być dokładnym odzwierciedleniem potrzeb osób, które będą z nich korzystały. I choć – jak sam przyznaje – nie jest architektem, który w swoich pomysłach przemyca wiele intensywnych barw, a raczej stosuje je jako wyraźny detal, to przykłada on wielką wagę do siły koloru.
– Kolory mówią do nas i są bardzo osobiste, bo niosą ze sobą emocje. Przyciągają i czynią przestrzeń bardziej atrakcyjną – tłumaczy.
Na pytanie, czy widzi aktualnie rosnące zainteresowanie kolorem, Tristan Auer mówi:
– Zdecydowanie, mocne kolory są obecnie bardzo popularne. Kiedy zaczynałem projektować w latach 90. wszystko było białe. Potem poszliśmy w stronę natury – drewna i naturalnych tekstur. Ostatnie trzy, cztery lata są natomiast bardzo kolorowe. Kolor jest wszędzie, także w łazienkach. Mamy go np. w wykończeniu armatury i bardzo mnie to cieszy.
Mówimy kolorami
O podświadomym wpływie kolorów na naszą codzienność i samopoczucie sporo wie Judith van Vliet. Jako ekspertka ds. kolorów razem ze swoją firmą „The Color Authority” od ponad 20 lat wspiera marki w opracowaniu palety barw pomocnej w zdobywaniu zaufania ich klientów. W rozmowie z Anke Sohn wyjaśniała psychologiczne tło naszego stosunku do kolorów.
– Wszyscy nieświadomie mówimy językiem kolorów. Na poziomie naszej świadomości niestety nie jesteśmy zaznajomieni szeroko z ich wpływem na nas i na naszą codzienność. Dlatego bardzo często nie wiemy, dlaczego w niektórych miejscach czujemy się dobrze lub przeciwnie – źle. Dziś ta świadomość na szczęście rośnie. Kolor może być idealnym przedłużeniem naszej osobowości – zaznaczała Judith van Vliet.
Zapytana o dominację konkretnych barw w łazience, a także aktualne trendy związane z przestrzenią kąpieli wskazywała, że dla wielu jest to wciąż przede wszystkim miejsce odpoczynku i relaksu. Dlatego do jej urządzania chętnie wybierane są odcienie niebieskiego czy zielonego.
– Z drugiej strony ostatnie lata prezentowały bardzo minimalistyczne oblicze łazienki. Dużo w niej było szarości, bieli, czerni, neutralnych barw. Taki wizerunek łazienki wciąż ma się dobrze, jednak pojawia się w niej coraz więcej kolorowych elementów, które mają nas zaktywizować. Myślę, że w najbliższym czasie chętnie będziemy wykorzystywać we wnętrzach biały, niebieski, zielony i delikatny żółty. Pojawią się także odważne barwy, ale dziś chętniej sięgamy po tekstury, różnorodne materiały czy wzory. Co ciekawe, coraz popularniejszy staje się kolor beżowy promowany przez pokolenie Z. Wiąże się to z dużą świadomością ekologiczną tej generacji i jej dbałością o gospodarkę cyrkularną – tłumaczyła Judith van Vliet.
Kolor zmienia przedmioty
Jak kolor w łazience sprawdza się w praktyce i ofercie rynkowej? Benjamin Holzer, dyrektor ds. zarządzania produktami AXOR zwraca uwagę na możliwości, jakie dają dziś nowoczesne wykończenia i powierzchnie produktów. Na przykład w Finish Plus od AXOR znajduje się aż dziesięć wykończeń PVD, które odznacza się wyjątkową trwałością.
– Oferujemy bardzo ekskluzywną paletę wykończeń i kolorów, do tego wyjątkowo wytrzymałych. Jeszcze pięć lat temu rynek armatury był zdominowany przez chrom. Dziś wyraźnie widać zwrócenie się w stronę kolorów. Taki wybór wydaje się oczywisty – czy sprawdzaliście kiedykolwiek, jak inaczej wygląda ten sam produkt w różnych kolorach? Ma możliwość całkowitej zmiany atmosfery wnętrza – mówił Benjamin Holzer.
Holzer wskazuje także na szerokie możliwości personalizacji łazienki, jakie dają dziś produkty dostępne na rynku. Na przykład kolekcje AXOR My Edition czy AXOR One pozwalają na daleko idącą personalizację, także barwną, produktów. Pierwsza, zaprojektowana przez studio Phoenix Design, umożliwia nie tylko wybór z szerokiej palety kolorów producenta, ale także indywidualny wariant elementu wylewki. Może być on wykonany z marmuru, skóry, drewna czy lustrzanego szkła. AXOR One, projektu duetu Barber Osgerby, dostępna jest natomiast w piętnastu kolorach wykończenia.