Praktyka kupowania mebli przez internet bez oglądania ich uprzednio w salonie cieszy się coraz większą popularnością. Nie jest to przypadek. Nie można tego też w całości wytłumaczyć wzrostem popularności samego internetu.
To strony internetowe producentów mebli oraz technologie, z których korzystają, odpowiadają w głównej mierze za ten trend. Porozmawiajmy o tym, jak zmienia się oblicze mebli w internecie, i jak ich producenci starają się umożliwić ich “dotykanie” bez wychodzenia z domu.
Jeszcze niedawno, by kupić meble, niezbędna była wizyta w salonie meblowym. Choć sklepy internetowe z meblami istnieją już od dawna, większość klientów wciąż odczuwa chęć zobaczenia mebli na własnej oczy, dotknięcia ich, obcowania choćby z zestawem podobnym do zamówionego. W końcu meble to duży wydatek – wnikliwej ich analizie nie można więc odmówić zasadności. Można za to postarać się przekonać takiego klienta, że w wielu przypadkach internet może zapewnić takie same lub zbliżone możliwości zapoznania się z nabywanym towarem.
Nim do tego przejdziemy, cofnijmy się na moment o dwie dekady, co jak wiadomo w świecie internetu oznacza powrót do prehistorii.
Strony meblarskie z przeszłości – o nich chcemy zapomnieć
Jak już zdążyliśmy wspomnieć, firmy meblarskie nie od dziś są obecne w internecie. Jednak podobnie jak w przypadku każdej właściwie branży, na te wczesne próby zawojowania cyberprzestrzeni można by spokojnie spuścić zasłonę milczenia. Pierwsze meblarskie strony internetowe były niefunkcjonalne i brzydkie. Posiadały jedynie najbardziej podstawowe informacje, a zdjęcia mebli były dostępne w bardzo niskiej jakości – często jedynie w formie katalogu do pobrania. Oczywiście, taki stan rzeczy częściowo usprawiedliwiały niskie szybkości internetowe, jakimi dysponowali wówczas użytkownicy sieci.
Nie zmienia to jednak faktu, że strony te nie rozwiązywały żadnych problemów użytkownika – może poza możliwością znalezienia danych kontaktowych i adresowych… w celu udaniu się do placówki stacjonarnej.
Z ekranu monitora do twojego domu – rozszerzona rzeczywistość
Nic dziwnego, że firmy meblarskie rozpoczęły poszukiwania nowych sposobów angażowania użytkowników. Jednym z najbardziej efektownych jest bez wątpienie rozszerzona rzeczywistość. Dzięki tej technologii, meble, których obecności i formy mogliśmy do tej pory doświadczyć tylko w salonie, mogły znaleźć się w naszej kuchni, czy salonie dosłownie w ciągu ułamka sekundy – wystarczał do tego tablet i odrobina kreatywności.
Jednak mimo ogromnego potencjału i możliwości, technologia rozszerzonej rzeczywistości, przynajmniej na razie, nie zmieniła oblicza zakupów internetowych. Nawet w roku 2018 wciąż stanowi głównie ciekawostkę.
Co więc realnie wpłynęło na coraz lepsze wyniki sklepów internetowych?
Współczesne meblarskie strony internetowe – wszystko na wyciągnięcie ręki
To przede wszystkim coraz lepszy design samych stron WWW, na który wpłynęły lata doświadczeń i feedbacku – do tej pory głównie negatywnego.
Najlepsze współczesne strony WWW sklepów meblowych kładą ogromny nacisk nie tylko na przekazanie stylu marki i mebli w każdym elemencie designu, ale także na możliwie bezkompromisowe zaprezentowanie samych produktów.
Czy biorąc pod uwagę fakt, że w porównaniu do wizyty w salonie, strony mogą zaangażować tylko niewielką część zmysłów użytkownika, możemy mówić o porównywalnym doświadczeniu obcowania z produktem? Najlepsze sklepy online podejmują się tego wyzwania, serwując swoim klientom zaawansowane konfiguratory produktów, wyposażone w modele 3D, i możliwość swobodnego obracania mebli. W ramach konfiguratora, możliwe jest także zmienianie materiałów i obić spośród dostępnych dla danego modelu, a często także wysokiej jakości zdjęcia produktu zrealizowane w praktycznych przestrzeniach – przykładowych salonach, czy sypialniach, które dobrze oddają jego charakter.
Zamów wzornik – dotknij mebla
Jeśli to nie wystarczy do podjęcia decyzji, coraz więcej sklepów internetowych, np. Adriana Furniture, oferuje także możliwość obejrzenia bezpłatnego wzornika z interesującym nas materiałem. Pozwoli to jeszcze głębiej zapoznać się z interesującym nas produktem i podjąć ostateczną decyzję. Oglądając wzornik, możemy porównać nasze oryginalne spostrzeżenia z namacalną rzeczywistością – w ten sposób przekonamy się, czy nasze w pełni wirtualne doświadczenie w jakimś stopniu ją zakłamało. Jeśli nie – w przyszłości możemy ograniczyć się tylko do internetu.
Nie tylko WWW
Współczesne doświadczenie z meblami w internecie nie ogranicza się jedynie do strony sklepu. Mnóstwo wartościowych informacji można znaleźć także na innych stronach. Warto szukać opinii innych klientów, by przekonać się, co jakiego stopnia zapowiedzi producentów pokrywają się z rzeczywistością. Zobaczymy też, czy odbiór samej marki przez użytkowników pokrywa się z intencją producenta – co nie zawsze jest takie oczywiste.
Dzisiejsze strony WWW sklepów meblowych coraz częściej oferują nam doświadczenie, które wcale nie odbiega w dużym stopniu od wizyty w salonie. W pewnych elementach jest ono nawet pełniejsze. Zachęcamy więc do korzystania z tych możliwości i zwracania uwagę na serwisy, które w realizowaniu idei przeniesienia salonu meblowego do internetu zaszły najdalej.