Podniesienie komfortu i standardu obsługi podróżnych, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, bezpieczeństwo oraz przywrócenie historycznego wyglądu dworca – to priorytety rozpoczynającej się przebudowy dworca w Trzemesznie.
PKP S.A. podpisały umowę na przebudowę dworca w Trzemesznie, na którym ruszyły już pierwsze prace budowlane. Dzięki nim, pochodzący z 1872 roku budynek, odzyska swój historyczny wygląd. Ważnym elementem tych działań będzie rozbiórka dobudowanej później, zlokalizowanej po stronie wschodniej, przybudówki, a także znajdującego się przy dworcu budynku technicznego. Renowację przejdzie ceglana elewacja budynku wraz z detalami architektonicznymi. Walory bryły zmodernizowanego obiektu podkreśli nowa iluminacja nocna. Odtworzona na wzór historycznej zostanie stolarka okienna i drzwiowa. Projekt przebudowy zakłada również wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, wzmocnienie istniejących fundamentów, budowę szybu windowego, wymianę stropów, konstrukcji zadaszenia, a także poszycia dachowego.
Na nowo zostanie zaaranżowana przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący funkcję poczekalni głównej, osobna poczekalnia dla rodzin z dziećmi, toalety ogólnodostępne oraz pomieszczenie kasy biletowej. W trakcie aranżacji wnętrza poczekalni użyte zostaną nowoczesne oprawy oświetleniowe, tablice informacyjne oraz ławki dla podróżnych, które będą komponowały się z zabytkowymi drzwiami i posadzkami. W celu zwiększenia komfortu podróżnych oczekujących na przyjazd obydwie poczekalnie będą klimatyzowane. Na parterze budynku oraz na piętrze część pomieszczeń będzie przeznaczona pod wynajem. W przestrzeni dworca pojawią się również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy system informacji głosowej.
– Efekty rządowego Programu Inwestycji Dworcowych widać w całej Polsce. Trwa budowa nowoczesnych dworców, kolejne obiekty oddawane są do użytku pasażerów. Niedawno rozpoczęła się przebudowa dworca w Trzemesznie. Program Inwestycji Dworcowych to jeden z filarów inwestycji na polskiej kolei – droga do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
– Przebudowa historycznego dworca w Trzemesznie to kolejna inwestycja, którą PKP S.A. rozpoczyna w województwie wielkopolskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Pochodzący z 1872 roku budynek odzyska swoje historyczne piękno, stając się jednocześnie obiektem dostępnym, komfortowym dla podróżnych i nowoczesnych. To bardzo ważne, żeby kolej w Polsce podejmowała działania takie jako to, zachęcające podróżnych do korzystania z jej usług – mówi Janusz Kowalski, wiceminister aktywów państwowych.
– Modernizacja dworca w Trzemesznie wpisuje się w inwestycje na kolei, które są jednym z priorytetów obecnego rządu. Program Inwestycji Dworcowych to niemal 200 nowoczesnych dworców w całym kraju zmodernizowanych do 2023 r. za łączną kwotę prawie 2 mld zł. Cieszę się, że udało się wyłonić wykonawcę na przebudowę dworca w Trzemesznie, bo mieszkańcy mniejszych miejscowości także zasługują na bezpieczne i komfortowe warunki podróżowania – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
– Dzięki Funduszom Europejskim dworzec w Trzemesznie nie tylko odzyska swój dawny blask, ale także zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. To ważne, by budynki nie tylko były atrakcyjne wizualnie, ale również zostały dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych – podkreśla Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej
– Trzemeszno to kolejna stacja kolejowa, która doczeka się rewitalizacji dworca w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. To jedna z trzynastu tego typu inwestycji, jakie w woj. wielkopolskim zrealizuje PKP S.A. Do tej pory zakończyliśmy już przebudowę dworców Poznań Zachodni i Poznań Garbary. W tym roku planujemy także otwarcie nowych dworców Pobiedziska Letnisko i Biskupice Wielkopolskie wybudowanych w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
– Dworzec w Trzemesznie zostanie zmodernizowany razem z 10 innymi obiektami dworcowymi w województwach wielkopolskim i kujawsko-pomorskim, w ramach projektu, który otrzymał 73 mln złotych dofinasowania z Funduszy UE dla Infrastruktury i Środowiska. Dzięki tym modernizacjom pasażerowie otrzymają nowoczesną i dostępną infrastrukturę, co pozytywnie wpłynie na rozwój transportu kolejowego w Polsce oraz na rozwój kolejowej sieci TEN-T – dodaje Joanna Lech, p.o. dyrektora CUPT.
Ważnym elementem inwestycji jest dostosowanie budynku dworca do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Stanie się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca oraz ścieżek prowadzących, które ułatwiają przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. W wyniku przebudowy dworca poprawi się również bezpieczeństwo w budynku jak i jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowane zostaną nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.
W ramach inwestycji przewidziano zastosowanie rozwiązań proekologicznych. W budynku zostanie zamontowane nowe energooszczędne oświetlenie wraz automatyką sterującą, a na dachu dworca przewidziano panele fotowoltaiczne służące do produkcji „zielonej energii”. Z innych rozwiązań warto wspomnieć o redukcji strat ciepła poprzez docieplenia dworca, a także montaż nowej stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i wody.
Rewitalizacji zostanie poddane bezpośrednie otoczenie dworca poprzez ułożenie nowej nawierzchni chodników, wykonanie nowych schodów i pochylni, a także uporządkowanie zieleni oraz montaż małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie, stojaki rowerowe). Przebudowa dworca w Trzemesznie to jedna z trzynastu inwestycji realizowanych przez PKP S.A w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie wielkopolskim. Jej koszt to 8,5 mln zł brutto. Jest ona współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą przebudowy dworca jest KWK Construction Sp. z o.o., a autorem projektu przebudowy pracownia Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o.
Artykuł sponsorowany