Z pewnością wiele razy widziałeś gdzieś w telewizji, czy gazetach monstrualne pojazdy, które swoimi gabarytami znacząco przewyższają te standardowo poruszające się po drogach, czy na standardowych placach budowy. Czy chcesz się dowiedzieć czegoś więcej o tych największych na świecie?
Nadwymiarowe pojazdy i maszyny budowlane nie są bardzo często spotykane. Używa się je do określonych zadań. Najczęściej w kopalniach albo podczas budowy dróg, które mogą wymagać tego typu gabarytów.
Największe maszyny do zadań specjalnych
Czy wiesz, jak duża jest największa wywrotka na świecie? Gdybyś ją zobaczył na zdjęciu, początkowo mogłaby nie zrobić specjalnego wrażenia. Przecież to taka sama jak wszystkie inne, a nawet chyba jakaś mniejsza, bo przecież posiada tylko dwie osie napędowe. Nic bardziej mylnego, ponieważ nie zauważyłeś stojącego tuż obok niej człowieka, który niknie przy jej monstrualnych rozmiarach.
Lepszym odniesieniem będzie standardowa ciężarówka, której wysokość jest w granicach 3,5 metra. Jesteś gotowy na oszałamiające dane? BiełAZ 75710 ma blisko 9 metrów wysokości, 17 długości i 10,6 szerokości. Niesamowity kolos napędzany dwiema osiami, które także są skrętne. Jego ładowność to zastraszające 450 ton ładunku, które dzielnie wozi podczas standardowego dnia pracy w kamieniołomach. Produkowane w Białoruskich Zakładach Samochodowych gości w kopalniach odkrywkowych na całym świecie.
Ogromne pojazdy do kopalni i na budowę
W kategorii buldożerów, mamy Komatsu D575A, które podobnie jak powyższa wywrotka, mogłaby się wydawać jak każda inna, jednak gdy zobaczymy stojącego u jej boku człowieka, nagle zdajemy sobie sprawę, jaki to olbrzym. 11,5 metra długości, 7 szerokości i prawie 5 wysokości czyni ją największa na świecie. W produkcji nieprzerwanie od 1991 roku.
Tyle lat w niezmienionej formie świadczy o jej doskonałym zaprojektowaniu. Oprócz wyśmienitych maszyn, Komatsu produkuje także doskonałe filtry do maszyn budowlanych i rolnych: https://agro-filtry.pl/filtry/komatsu. Napędzana silnikiem o mocy 1150 koni sprawia, że żadna przeszkoda nie jest mu straszna. Na łychę jest w stanie pomieścić ponad 160 ton o gabarycie 96 metrów sześciennych. Głównie używana w Ameryce Północnej
Najcięższy w dzisiejszym artykule będzie Bagger 288, który waży niebagatelne 13 500 ton. Mogłoby się wydawać, że jest to już bardziej konstrukcja budowlana, niż pojazd, ale jednak ten kolos potrafi się przemieszczać po kopalniach odkrywkowych.
Dziennie potrafi zebrać 240 000 ton węgla. Tak ogromna konstrukcja ma również swoją wysoką cenę. Wyprodukowana przez niemiecką firmę Krupp kosztowała odbiorcę 100 milionów dolarów.
Maszyny produkowane tylko na zamówienie
Imponujące konstrukcje przyprawiają o zawrót niejednego. Są dowodem wyjątkowych zdolności konstruktorskich człowieka. Ciężko sobie wyobrazić, co będziemy budować w niedalekiej przyszłości. Czy pójdziemy w kierunku miniaturyzacji, czy może tego typu kolosów będzie jeszcze więcej pośród rozmaitych kopalnia.
Największą maszyną na naszym globie jest noszący dumną nazwę Overburden Bridge F60, który mierzy ponad pół kilometra długości. Prawda, że to niebywałe? Odcinek ruchomego taśmociągu potrafi przenieść urobek na tak dużą odległość. Niestety ogromne wymiary wiążą się z powolnym przemieszczaniem na poziomie 0,7 kilometra na godzinę. Na świecie spotkamy tylko pięć tego typu maszyn, co czyni je tym bardziej wyjątkowymi.
Na sam koniec nie powinniśmy pominąć największej ładowarki na świecie, która jest Le Tourneau L-2350. Pojazd nie jest w produkcji seryjnej, więc jest produkowana jedynie na zamówienie. Głównym miejscem jej występowania są kopalnie odkrywkowe. To tam obsługuje ogromne wywrotki, mogąc jednorazowo załadować 75 ton urobku. Wymiary jej to 21 metrów długości, 7,5 szerokości i 6,5 wysokości. Ciężar roboczy sięga 265 ton, więc lepiej zejść jej z drogi zawczasu.
Mamy nadzieję, że powyższy artykuł pokazał, jak wspaniałe maszyny jesteśmy w stanie zbudować, jako ludzkość. Myśl konstruktorska jak zwykle potrafi zadziwić. Wyjątkowe zadania wymagają specjalistycznych narzędzi, bo przecież ich monstrualne wymiary nie są skutkiem kaprysu, tylko przemyślanych działań i wymogów.