Nowoczesne, niewielkie, proekologiczne i bez barier – takie będą już niebawem nowe dworce Dębe Wielkie i Chrzęsne na Mazowszu. Prace budowlane w obydwóch lokalizacjach już się rozpoczęły.
Obecnie na bardziej zaawansowanym etapie jest inwestycja przy budowie dworca Dębe Wielkie. Wykonawca zakończył tam już prace przygotowawcze, niwelację terenu, a także rozpoczął budowę fundamentów nowego obiektu. Natomiast budowa nowego dworca w Chrzęsnem dopiero się rozpocznie. Do tej pory wykonano już prace przygotowawcze i uruchomiono dworzec tymczasowy.
Obydwa nowe dworce zostaną zrealizowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych według autorskiego pomysłu PKP S.A. Nowe budynki stacyjne powstaną jako obiekty typowe. Będą posiadać nowoczesną, minimalistyczną i funkcjonalną formę architektoniczną. Pod wiatą zlokalizowano dwa minipawilony. Mieszczą one część pasażerską, gdzie zaprojektowano poczekalnię (wyposażoną m.in. w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej) i toalety oraz część handlowo-usługową. Pod zadaszeniem zlokalizowano również ławki dla podróżnych, a także stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów. Dominantą obydwóch obiektów będzie wieża zegarowa o wysokości 8 metrów. Jej elewacja zostanie wykończona czerwoną rustykalną płytką klinkierową z charakterystycznymi wgłębieniami oraz zadrapaniami. Z kolei pawilony będą niemal w całości przeszklone. Dzięki temu w poczekalniach i częściach przeznaczonych pod lokal handlowo-usługowy zapewniono nie tylko odpowiedni dostęp światła dziennego, ale uwzględniono współczesne trendy w architekturze.
– Początek prac budowlanych na dworcach Chrzęsne i Dębe Wielkie to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy dwóch niewielkich miejscowości na Mazowszu zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesne i proekologiczne budynki dworców staną się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwią pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
– Chrzęsne i Dębe Wielkie to całkowicie nowe dworce budowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Będą to budynki nowoczesne, komfortowe, ekologiczne i spełniające najwyższe standardy obsługi podróżnych, a przy tym idealnie dopasowane swoją wielkością do obsługiwanego ruchu podróżnych. Jestem przekonany, że po zakończeniu inwestycji, nowe dworce i ich odnowione otoczenie znajdą uznanie mieszkańców – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Dbamy o zrównoważony rozwój kraju. Wspieramy ważne dla wszystkich Polaków inwestycje, zarówno w dużych, jak i małych ośrodkach. Dzięki Funduszom Europejskim i dotacjom z budżetu państwa powstaną na kolejowej mapie Polski kolejne dworce. Będą one nowoczesne, proekologiczne i dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
– Dworce Chrzęsne i Dębe Wielkie to kolejne nowoczesne obiekty, które powstają w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Planujemy, że pierwsi podróżni skorzystają z tych komfortowych i przyjaznych środowisku obiektów pod koniec bieżącego roku. Budowa dworców w mniejszych miejscowościach, ale położonych blisko dużych aglomeracji i funkcjonalnie z nimi połączonych to bardzo istotna część zadań realizowanego przez PKP S.A. programu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej formy architektonicznej dworce będą posiadały wiele usprawnień. Przy ich projektowaniu wyeliminowano bariery architektoniczne mogące sprawić trudności osobom z niepełnosprawnościami, rodzicom z dziećmi czy podróżnym z dużym bagażem. Ponadto nowe obiekty zostaną wyposażone w oznakowanie w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ciekawym rozwiązaniem ułatwiającym orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym będzie zastosowanie kontrastowej kolorystyki wykończenia wnętrz.
Nowe dworce będą także ekologiczne i bezpieczne. Na dachu każdego z budynków zaprojektowano panele fotowoltaiczne o mocy 3 KWp, które wytworzą rocznie około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok. To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 sporych rozmiarów drzew! Dworce zostaną wyposażone również w energooszczędne i w pełni zautomatyzowane oświetlenie. Kolejnym rozwiązaniem przyjaznym środowisku będą pompy ciepła służące do ogrzewania budynków. Praca całości urządzeń i instalacji na dworcach będzie nadzorowana przez system BMS (Building Management System), którego zadaniem jest m.in. optymalizacja zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Przy projektowaniu IDS-ów zadbano również o bezpieczeństwo budynków i podróżnych. Dworce będą posiadały nowoczesny systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Wraz z budową nowych budynków zmieni się również ich otoczenie. Przy dworcu Dębe Wielkie zaprojektowano budowę nowej drogi dojazdowej do dworca oraz chodnika od przystanku autobusowego, a także parkingu dla 24 samochodów ze specjalnie wytyczonymi miejscami dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi. Metamorfozę przejdzie również otoczenie dworca w Chrzęsnem. Zaplanowano tam wykonanie nowego dojazdu do dworca od strony drogi publicznej, a także budowę 15 miejsc postojowych. Nawierzchnia będzie wykonana z betonowych płyt ażurowych, pozwalających na odprowadzenie wód opadowych bezpośrednio do gruntu. W otoczeniu obydwóch nowych budynków stacyjnych zaprojektowano chodniki ze ścieżkami prowadzącymi dla osób niedowidzących i niewidomych. Ponadto uporządkowana zostanie zieleń.
Budowa nowych dworców Dębe Wielkie oraz Chrzęsne to koszt odpowiednio 4,5 oraz 4,0 mln złotych. Obydwie inwestycje są współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin ich zakończenia to koniec 2021 roku. Wykonawcą inwestycji w pierwszej lokalizacji jest SKB S.A., a w drugiej – konsorcjum firm Heli Factor sp. z o.o. i Merx sp. z o.o.