Nowoczesne trendy w projektowaniu i budowie hal handlowych

Ostatnie 20 lat w Polsce to czas widocznych przemian architektonicznych, przestrzennych i funkcjonalnych w sferze obiektów handlowych.

Jeszcze dwie dekady temu handel w naszym kraju zdominowany był przez prywatne sklepy małopowierzchniowe oraz okoliczne bazarki. Dziś nie ma miasta, które nie posiadałoby własnej hali targowej czy centrum handlowego.

Z raportu firmy Colliers International wynika, że Polska jest największym rynkiem handlowym w Europie Środkowo-Wschodniej (11,3 mln mkw.), przed Rumunią (3,65 mln mkw.) i Czechami (3,45 mln mkw.). Ponadto polskie centra handlowe są w europejskiej czołówce pod względem funkcjonalności, aranżacji przestrzeni i architektury. Widać to także na przykładzie współczesnych hal handlowych, które w niczym nie przypominają już dawnych baraków z blachy, lecz swą estetyką nierzadko dorównują nowoczesnym galeriom handlowym. Jednak w odróżnieniu od galerii handlowych, które zawłaszczyły dla siebie serca wielkich miast, jednopoziomowe hale handlowe powstają najczęściej w mniejszych aglomeracjach, przy głównych szlakach komunikacyjnych, a ich powierzchnia wynosi od kilku do kilkudziesięciu tysięcy metrów kwadratowych.

Dla kogo jaka hala

Współczesne hale handlowe to najczęściej lekkie, stalowe lub stalowo-żelbetowe konstrukcje o wysokim standardzie wyposażenia i wykończenia. Mogą pełnić rolę hurtowni, kompleksów handlowo-usługowych lub nawet wielkopowierzchniowych sklepów z dużą liczbą odrębnych stoisk, na których sprzedawcy oferują najprzeróżniejsze produkty – od artykułów spożywczych, po odzież i AGD/RTV.

Bryła, detale architektoniczne oraz wykończenie ściśle zależą od przeznaczenia hal. Przykładowo:

  • Modułowa organizacja przestrzeni jest typowa dla hal targowych o charakterze multibrandowym. Tu wyraźnie wydzielone są poszczególne obszary: boksy handlowe dla różnych sprzedawców, punkty usługowe, część biurowo-administracyjna dla zarządców hali oraz pomieszczenia socjalne i sanitarne dla pracowników. Każdy z najemców może zaadaptować swoje stoisko na własne potrzeby: dobrać kolorystykę, oświetlenie, ustawienie mebli i POS-ów.
  • Z kolei duże, otwarte przestrzenie z niewielką liczbą podpór najlepiej sprawdzają się w roli hurtowni, sklepów meblowych lub salonów samochodowych.

Bardzo istotną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę przy planowaniu budowy hali handlowej, jest jej usytuowanie. Sporym atutem będzie duży parking (zwłaszcza zadaszony lub podziemny), a także dogodny dojazd oraz obecność innych sklepów, dzięki czemu klienci w jednym miejscu będą mogli załatwić wiele spraw. Dla niezmotoryzowanych głównym kryterium wyboru jest swobodny dostęp do komunikacji miejskiej i bliskość przystanku autobusowego lub tramwajowego. Dużą zaletą hali handlowej jest sąsiedztwo strefy kulinarnej oraz rozrywkowej.

Według raportu Savills, w dzisiejszych doświadczeniach zakupowych nadrzędną rolę odgrywają emocje, dlatego świadomi tego inwestorzy muszą skoncentrować się na „nowych” potrzebach konsumentów. W centrach przyszłości strefa food court powiększy swoją ofertę kosztem oferty handlowej. Już dziś w Hong-Kongu wynosi ona 20-30%, a w Niemczech w ciągu ostatnich lat urosła z 5% do ok. 10-12%.

Potwierdzają to eksperci Cushman & Wakefield. Ich zdaniem, obserwowanym na całym rynku trendem jest obecnie przebudowa i modernizacja powierzchni handlowej w centrach handlowych oraz rozszerzanie oferty gastronomicznej.

Nowoczesne materiały

Pamiętajmy jednak, że hala handlowa ma przyciągać klientów nie tylko ofertą, ale też atrakcyjnym designem. Dlatego projektując ją, warto popuścić wodze fantazji. Jedna z bardziej znanych firm cobouw.pl do budowy hal handlowych najczęściej wykorzystuje stal, z uwagi na jej optymalne właściwości mechaniczne, konkurencyjną cenę oraz trwałość. Ponadto stalowe elementy konstrukcyjne można z powodzeniem łączyć ze szkłem, sidingiem czy betonem, stosując nowoczesne detale architektoniczne, jak np. przeszklony dach, różne rodzaje elewacji, prefabrykowane płyty stropowe, oryginalne okna, bramy, drzwi i inne rodzaje wykończenia. To sprawia, że mimo swej funkcji użytkowej, hala handlowa prezentuje wysokie walory estetyczne. Dbający o środowisko inwestor może dodatkowo wyposażyć swoją halę w szereg ekologicznych rozwiązań, takich jak panele słoneczne czy zielony dach.

Profesjonalny projekt

Od koncepcji do budowy hali handlowej przedsiębiorcę czeka długa droga, a jednym z ważniejszych etapów jest projektowanie. Na szczęście najlepsze firmy na rynku oferują dziś usługę w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, dzięki czemu są one zarówno autorami koncepcji całego obiektu oraz wizualizacji 3D, jak i generalnym wykonawcą prac budowlano-montażowych. Przekuwają w ten sposób wizję inwestora w realny, pełnowartościowy budynek.

Ważne, by obie strony mówiły jednym głosem i dobrze rozumiały projekt, dlatego kluczowym etapem współpracy staje się wizualizacja. Współczesne, profesjonalne programy do projektowania nie tylko pozwalają precyzyjnie zaplanować przyszły budynek, ale też tworzą fotorealistyczną wizualizację wraz z możliwością spaceru w czasie rzeczywistym po zaprojektowanym obiekcie i jego otoczeniu. Taki cyfrowy model hali handlowej dokładnie odwzorowuje budynek, jego otoczenie i wnętrze, a przy okazji ułatwia wprowadzanie zmian w nieruchomości po ukończeniu budowy.

Jak widać, już na etapie projektu trzeba uwzględnić wiele istotnych czynników, które mogą mieć wpływ na funkcjonalność hali handlowej i późniejszą jej eksploatację. Inwestor nie musi ich znać, bo jest to zadanie firmy wykonawczej. Podobnie jak znajomość i rekomendacja najnowocześniejszych trendów, narzędzi oraz rozwiązań obowiązujących w budownictwie hal handlowych.