Przebudowa dworców w Kołodziejewie i Złotnikach Kujawskich

Podniesienie komfortu i standardu obsługi podróżnych, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, bezpieczeństwo oraz przywrócenie historycznego wyglądu dworca – to priorytety rozpoczynających się przebudów dworców w Kołodziejewie i Złotnikach Kujawskich.

Przebudowa dworców w Kołodziejewie i Złotnikach Kujawskich
Wizualizacja dworca, który powstanie w Kołodziejewie

PKP S.A. podpisała umowy na przebudowy dworców w Kołodziejewie i Złotnikach Kujawskich, na których ruszyły już pierwsze place budowlane. Dzięki nim pochodzące z 1901 roku dworce odzyskają historyczny wygląd. W obydwóch budynkach renowację przejdzie elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznym. Większe zmiany wizualne czekają dworzec w Złotnikach Kujawskich, gdzie z elewacji zostanie usunięty tynk, pod którym znajduje się historyczna cegła elewacyjna. W obydwóch dworcach odtworzona na wzór historycznej zostanie stolarka okienna i drzwiowa. Piękno elewacji po renowacji podkreśli nowa iluminacja nocna. To nie koniec zmian. Projekt przebudów zakłada również m.in. wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, wzmocnienie fundamentów, wykonanie nowych stropów, szybów windowych, konstrukcji zadaszeń, a także poszyć dachowych.

Złotniki Kujawskie – wizualizacja – z lotu ptaka

Metamorfozę przejdą pomieszczenia przeznaczone do obsługi podróżnych. Będą one łączyć w sobie elementy historyczne z nowoczesnym designem w postaci m.in. współczesnych opraw oświetleniowych czy ławek. W Kołodziejewie przestrzeń przeznaczona dla podróżnych będzie składać się z dwóch poczekalni, w tym jednej letniej, a także ogólnodostępnych toalet. Natomiast w Złotnikach Kujawskich jako przestrzeń obsługi podróżnych zaprojektowano poczekalnię wraz z kompleksem toalet. W celu zwiększenia komfortu podróżnych, oczekujących na przyjazd pociągów, poczekalnie będą klimatyzowane. W przestrzeni dworca pojawią się również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy system informacji głosowej.

Złotniki Kujawskie wizualizacja wnętrza

– Kołodziejewo i Złotniki Kujawskie to kolejne po Mogilnie dworce kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim, które zostaną wkrótce zmodernizowane. Są to również kolejne małe miejscowości, które zyskają dostęp do nowoczesnej infrastruktury kolejowej umożliwiającej bezpieczne i komfortowe podróżowanie. Inwestycje te są wpisane w Program Inwestycji Dworcowych, który zakłada modernizacje do 2023 r. prawie 200 dworców kolejowych w całym kraju za łączną kwotę prawie 2 mld zł. Wszystko to pokazuje, jak wielką wagę przywiązuje obecny rząd do kwestii likwidowania wykluczenia komunikacyjnego – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

– Dworce w Kołodziejewie i Złotnikach Kujawskich to kolejne obiekty w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie ruszają prace budowlane. Dzięki nim, zabytkowe, bo pochodzące z początku XX wieku obiekty, nie tylko odzyskają swoje historyczne piękno, ale będą również bardziej funkcjonalne i dostępne dla wszystkich grup podróżnych, a to bardzo istotne aspekty, przy wyborze kolei jako publicznego środka transportu. Poza tym, wierzę że dzięki prowadzonym inwestycjom te dwa dworce staną się wizytówką miejscowości i regionu – mówi Janusz Kowalski, wiceminister aktywów państwowych.

– Oba dworce to przykłady obiektów, które ze wsparciem funduszy unijnych zostaną zmodernizowane zgodnie z zasadami dostępności. W rozwoju infrastruktury stawiamy na nowoczesność i ekologię. To kolejne dworce kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim, które zmieniają się na naszych oczach – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

– Dworce w Kołodziejewie i Złotnikach Kujawskich to kolejne po Janikowie i Mogilnie dworce w województwie kujawsko-pomorskim, na których rozpoczynamy inwestycje w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jesteśmy przekonani, że dzięki rozpoczętym pracom budowlanym odzyskają one swój historyczny blask, a także staną się obiektami nowoczesnymi i spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Istotnym elementem inwestycji jest dostosowanie budynków dworców do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Stanie się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille`a, tablic dotykowych z planem dworca oraz ścieżek prowadzących, które ułatwiają przemieszczanie się osób niewidomych i niedowidzących. W wyniku przebudowy dworców poprawi się również bezpieczeństwo w budynku, jak i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowane zostaną nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.

W ramach inwestycji przewidziano zastosowanie rozwiązań proekologicznych. W obydwóch budynkach zostanie zamontowane nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Z innych rozwiązań warto wspomnieć o redukcji strat ciepła poprzez docieplenia dworca, a także montaż nowej stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i wody.

Przebudowa dworców w obydwóch przypadkach obejmie ich bezpośrednie otoczenie. Przy dworcu w Złotnikach Kujawskich zostanie ułożona nowa nawierzchnia chodników i parkingu, a także uporządkowana zieleń oraz wykonane nowe nasadzenia. Przed wejściem do budynku w projekcie wytyczono strefę postoju chwilowego (kiss&ride), miejsca postojowe dla taksówek oraz dwa miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Nieco bliżej ulicy będzie zlokalizowany parking na 14 samochodów. Nowe zagospodarowanie terenu wokół dworca obejmie również rozbiórki, a także montaż nowej małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie, stojaki rowerowe wraz z samoobsługową stacją naprawczą dla rowerów w poczekalni letniej).

Z kolei przy dworcu w Kołodziejewie zakres prac obejmie ułożenie nowej nawierzchni drogi i chodników, a także uporządkowanie zieleni i montaż małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie, stojaki rowerowe). Przy dworcu zlokalizowano trzy miejsca parkingowe, w tym jedno dla osób niepełnosprawnych.

Przebudowy dworców w Złotnikach Kujawskich oraz Kołodziejewie to dwie z dziewięciu inwestycji realizowanych przez PKP S.A w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie kujawsko-pomorskim. Ich koszt to odpowiednio prawie 9 mln zł brutto oraz prawie 4,9 mln złotych brutto. Obydwie inwestycje są współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin udostępnienia dworców po przebudowie to pierwsza połowa 2022 roku.

Wykonawcą przebudowy dworca w Złotnikach Kujawskich jest KWK Construction Sp. z o.o., a autorem projektu przebudowy pracownia Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o. Natomiast dworzec w Kołodziejewie przebuduje również KWK Construction Sp. z o.o., a autorem projektu jest WK Architekci Sp. z o.o.

Artykuł sponsorowany