Garaż to miejsce nie tylko dla samochodu. W środku muszą najczęściej zmieścić się też narzędzia ogrodnicze, rowery, zabawki dla dzieci, baseny lub nawet meble ogrodowe, które nie nadają się do zostawienia na zewnątrz na zimę. Jeśli projekt domu nie zakłada wkomponowania garażu w bryłę budynku, wówczas stawiamy oddzielną bryłę na posesji.
W najbardziej złożonej wersji może to być budynek zbudowany przy użyciu tych samych technologii, co dom. Koszty budowy wówczas są również zbliżone do tych, które ponosimy przy budowie domu. W nieco bardziej okrojony sposób, można wykorzystać gotowe rozwiązania dostępne w sklepach: możemy zamówić gotowy garaż drewniany, blaszany lub namiot garażowy. Gdy już wybierzemy wielkość, materiał, ilość okien i szerokość drzwi oraz pozostałe szczegóły, otrzymujemy gotowy produkt, który należy odpowiednio osadzić na działce (trzeba przygotować podłoże). Następnie, należy podprowadzić do niego prąd i zbudować solidną ścieżkę dojazdową oraz zadbać o ogrzewanie.
Jaka powinna być wielkość garażu?
Wielkość garażu powinna być dopasowana przede wszystkim do wymiarów samochodu oraz uwzględniać obowiązujące przepisy, określające, że garaż powinien mieć wymiary nie mniejsze niż 2,7 x 5,5 m. W rzeczywistości są to wymiary minimalne, które nie pozwalają na pomieszczenie w środku niczego więcej poza samochodem. Jeśli więc chcemy umieścić w środku dodatkowo regały i pudła na narzędzia i najróżniejsze bibeloty, wówczas ściany boczne muszą mieć co najmniej 7 metrów długości – wówczas uzyskamy wygodne miejsce do przechowywania w tylnej części garażu. Ewentualnie, gdy zbudujemy garaż o szerokości 5 m, wówczas uzyskamy wolną powierzchnię zlokalizowaną po bokach samochodu. Szacując potrzebną nam powierzchnie, musimy uwzględnić także miejsce na swobodne przejście – z wózkiem dla dzieci lub kosiarką do trawy.
Prawo budowlane określa, że minimalne wymiary garażu powinny wynosić 2,7 – 5,5 m
Wykorzystaj powierzchnię podsufitową
Aby powiększyć powierzchnię użytkową garażu, warto pokusić się o wykorzystanie przestrzeni podsufitowej. W sklepach znajdziemy mnóstwo rozwiązań, które umożliwiają wykonanie takie manewru: podwieszane półki, nasufitowe regały lub specjalne haki do zawieszania przedmiotów. Pamiętajmy przy tym jednak, że współcześnie produkowane samochody są coraz wyższe i niekiedy kupno nowego auta o jedynie 10 cm wyższego od poprzedniego może uniemożliwić nam korzystanie z podwieszanych sufitów.
Pomieszczenie do majsterkowania, przechowalnię brudnego sprzętu
oraz drewutnię warto przenieść z domu do garażu. Na zdjęciu: namiot garażowy
Szacując wielkość garażu, pamiętajmy, że przeniesienie pomieszczeń gospodarczych z domu do garażu niemal zawsze przynosi same korzyści. Im więcej jest w garażu przestrzeni do majsterkowania lub wykonywania drobnych prac ogrodniczych (przesadzanie kwiatów), tym więcej powinno być wewnątrz naturalnego światła padające z okien garażu. Dodatkowo, warto zadbać o oświetlenie elektryczne. Planując oświetlenie elektryczne, zadbajmy o to, aby było rozmieszczone punktowo w najbardziej strategicznych miejscach: nad stołem do majsterkowania, w okolicach kanału, jeśli takowy posiadamy, w garażu oraz przy wejściu. Planując układ instalacji elektrycznej, zadbajmy też o odpowiednią liczbę gniazdek elektrycznych oraz o ich sensowne rozmieszczenie. Praktyka pokazuje, że zawsze potrzebujemy ich więcej niż mamy.
Drzwi do garażu
Na komfort korzystania z garażu mają też wymiary oraz sposób otwierania drzwi. Najmniej komfortowe dla użytkownika są drzwi skrzydłowe. Każdorazowo, gdy chcemy skorzystać z garażu, musimy wysiąść z auta i własnoręcznie je otworzyć. Zaletą takich drzwi jest stosunkowo niska cena i towarzysząca jej niezawodność – gdy zainstalujemy w nich solidny zamek, będą chronić przed dostępem z zewnątrz w takim samym stopniu jak drzwi rozsuwane lub uchylne.
Drzwi skrzydłowe są stosunkowo tanie, a przy tym niezawodne, fot. Ogrodosfera
Zdecydowanie wygodniejsze w użytkowaniu są automatycznie otwierane bramy o orientacji góra – dól. Za wzrastającą wygodą użytkowania idzie w tym przypadku wyższa cena.
Czy warto ogrzewać garaż?
Garaże wolnostojące są narażone na większe straty ciepła niż garaże wbudowane w bryłę domu. Może to nam się dawać we znaki w czasie wieczorów spędzanych w środku na czyszczeniu roweru lub naprawianiu samochodu. Z drugiej jednak strony, utrzymywanie w garażu temperatury oscylującej wokół 4-8 stopni Celsjusza jest wskazane dla zachowania dobrej kondycji auta. Garaże wolnostojące murowane są w stanie samoistnie utrzymywać taką temperaturę (pod warunkiem, że strop oraz ściany są ocieplane). Dzięki temu, możemy je dogrzewać tylko doraźnie, przy użyciu elektrycznego lub gazowego grzejnika.
Instalacja wodna w garażu
Sytuacja wygląda nieco inaczej, gdy w garażu znajduje się instalacja wodna. Często jest instalowana przez posiadaczy dużych ogrodów: dostęp do wody w garażu pozwoli na przeniesienie części prac ogrodniczych właśnie do pomieszczenia, gdzie znajduje się zmywak. Dodatkowo, możliwość umycia dłoni po zakończeniu prac przy aucie i przed wejściem do domu jest bardzo pomocna w codziennym życiu. Jeśli temperatura spadnie poniżej zera, woda w rurach może zamarznąć, co może skończyć się ich pęknięciem (zamarzająca woda zwiększa swoją objętość). Dlatego, tutaj temperatura nie może spaść poniżej 5 stopni Celsjusza.
W garażach, w których temperatura spada poniżej 5 stopni Celsjusza,
instalacja wodna powinna być wyłączana na zimę
Garaże przenośne: blaszane i drewniane
Takich dylematów nie ma w przypadku garaży drewnianych i blaszanych. Temperatura wewnątrz będzie w ich przypadku mocniej uzależniona od tego co dzieje się na zewnątrz. Należy to uwzględnić planując urządzenie takiego pomieszczenia: nie należy umieszczać w nich sprzętów szczególnie wrażliwych na trzaskające mrozy, nie nadają się do przetrzymywania roślin. Nie oznacza to jednak, że są zupełnie niepraktyczne. Jak najbardziej służą przechowywaniu samochodów i wszelkiego rodzaju sprzętu. Służą jako schowki całoroczne na osiedlach, w domostwach, na działkach letniskowych, w okolicach zakładów przemysłowych oraz podczas imprez plenerowych.
Są przy tym zdecydowanie tańsze niż garaże murowane: gotowy garaż blaszany na jedno stanowisko można kupić już za mniej niż 1500 zł. Konstrukcja doskonale chroni przed wiatrem, deszczem, a przede wszystkim: przed złodziejami. Produkt taki można złożyć w mniej niż dwie godziny. Dla jeszcze większej wygody, można kupić go w sklepie internetowym, skąd dociera do nas zapakowany, w częściach gotowych do złożenia. Pamiętajmy, że podłoże pod taki gotowy garaż mus zostać odpowiednio przygotowane: mus być wyrównane, wygładzone, a także utwardzone. Niektórzy decydują się na stworzenie placu z wylewki betonowej lub bloczków betonowych. Podnosi to komfort korzystania z garażu, ale nie jest koniecznością. Typowy garaż blaszany można ustawić na kilku bloczkach betonowych.
Garaże blaszane są świetną alternatywą dla garaży murowanych
Zdjęcie: Ogrodosfera
Namioty garażowe
Równie ekonomiczną i zarazem praktyczną opcją dla osób, które rezygnują z budowania garażu stacjonarnego jest kupno namiotu garażowego, którego cena nie rujnuje portfela. Nowoczesne namioty garażowe, dostępne od niedawna na szeroką skalę w sklepach, przeznaczone są do użytku całorocznego. Ich konstrukcja zbudowana jest zwykle z odpornej na rdzę i odpryski stali malowanej proszkowo i z brezentowej, nieprzemakalnej płachty materiału, napiętej sztywno na stelażu. W środku można zainstalować oświetlenie, a nawet doprowadzić instalację wodną (na zimę musi być odłączana).
Nowoczesne namioty garażowe są przeznaczone do użytku przez cały rok.
Mniejsze modele mogą pełnić funkcję wspierającą dola garażu murowanego. Zdjęcie: Ogrodosfera
Zaletą garaży namiotowych jest możliwość ich przenoszenia, niewielka cena oraz niezobowiązujący charakter. Gdy garaż przestaje być potrzebny i zaczyna zawadzać, wystarczy go złożyć, co zajmuje kilka chwil. Dodatkowo, namioty garażowe to doskonała forma pośrednia między dużym garażem dla samochodów, a szopą narzędziową. Dzięki temu, że są dostępne w najróżniejszych rozmiarach, mogą służyć jako wspierające pomieszczenie dodatkowe dla quada, kosiarki ogrodowej lub dla roweru, które nie zmieściły się w garażu samochodowym.
Instalacja namiotu ogrodowego nie wymaga ubiegania się o pozwolenie na budowę, a nawet nie wymaga zgłaszania zamiaru postawienia go na posesji. Traktuje się je jak pawilony ogrodowe lub namioty turystyczne.
Garaż blaszany – niezbędne rozwiązanie dla Twojego samochodu w Wielkopolsce